– Vi vil bygge landet grønt, bygge landet rettferdig

SV-leder Audun Lysbakken brukte landsmøtetalen sin til å lansere SVs prosjekt for en ny, grønn deal.

SV-leder Audun Lysbakken innledet SVs landsmøte denne helgen med en tale der han fokuserte på behovet for å få ned klimautslippene og forskjellene samtidig.

– En plan for å få ned både utslippene og ulikheten vokser nå fram i mange land. Drevet fram av venstresiden. Den kalles Green New Deal. Norge må være med. Vi trenger en plan som kan: Bygge landet grønt, bygge landet rettferdig, bygge hele landet, sa Lysbakken.

– Før valget i 2021 skal vi legge fram vårt helhetlige forslag til en Grønn ny deal for Norge.

Lysbakken vil blant annet innføre det han kaller en «folkebonus» for å gjøre klimapolitikken rettferdig og populær. At hver krone som tas inn i miljøavgifter, fordeles tilbake til folk flest.

Lysbakken brukte også talen til å lange ut mot de rike og mektige i samfunnet.

– For mye makt og for mye penger samles på for få hender. Vi vil spre makten og rikdommen. Vi kommer derfor til å foreslå større skattekutt for folk under 600 000 kroner enn det regjeringen foreslår, sa han.

Lysbakken legger også frem flere forslag for nye luksusskatter for de på toppen, blant annet en ny direktørskatt på lønninger over 1,5 millioner og nye skatter på boligspekulasjon, arv og andre privilegier.

– Vi vil omfordele fra privat luksus for noen få til felles velferd for de mange. Velferdsstaten skal utvides, vi kan for eksempel begynne med gratis skolemat og en reform som endelig sikrer billig tannbehandling for alle, uavhengig av lommebok, sa Lysbakken.

– Sosialisme er veien vi går mot det vi alltid har kjempet for, alltid har drømt om, alltid vil bevege oss mot: Et samfunn hvor makt og privilegier ikke samles på noen få hender, hvor menneskene og naturen sine behov får styre. Et samfunn hvor alle kan reise seg i sin fulle lengde. Sånn er vår sosialisme. For de mange, ikke for de få, avsluttet Lysbakken.

Les hele talen her.