Det er tid for forandring i Norge!

– Dette valget skal bli et oppgjør med den økende ulikheten, vi skal bytte ut forskjellsregjeringen med et flertall for forandring, sa Audun Lysbakken i landsmøtetalen.

– Den voksende ulikheten handler ikke om tall og statistikk. Den handler om mennesker, sa SV-leder Audun Lysbakken i sin landsmøtetale i dag.

Lysbakken ville minne om skjebnene og livene bak tallene.

– Det handler om syvåringen som ikke får delta på SFO fordi den koster for mye. Om hjelpepleieren som ikke får full stilling. Om alenemoren som ble ufør da barna var små. Det er dette det handler om.

Denne uken la SV fram en plan mot ulikhet med 35 tiltak for å bekjempe den økende ulikheten i makt og rikdom. De økte forskjellene er ikke noe som skjer av seg selv, men som skjer gjennom politiske valg.

– For det første kan vi rigge om skattesystemet sånn at det bidrar til å redusere forskjellene i makt og rikdom. Med denne regjeringen har de på toppen fått 160 ganger mer i skattekutt enn vanlige folk. Mens forskjellene øker, krever overklassen mer. Mens vanlige folk får den laveste lønnsveksten siden krigen, klager NHO over at formuesskatten ikke er helt borte. Mens vi har nesten 100 000 fattige barn i landet gir milliardærene penger til høyresiden for å få mer til seg selv.

Lysbakken tok også et oppgjør med høyresidens fordelingspolitikk:

– Ingen kommer i jobb fordi de blir fattige. Fattigdommen motiverer ikke, den fornedrer og ødelegger. Tenk at enslige pensjonister og eldre med lave folketrygdpensjoner nå opplever at de får mindre å leve av, mens de som har mye får så mye mer. Ifølge Pensjonistforbundet står pensjonistene i fare for å sakke akterut økonomisk fire år på rad. For litt over to uker fikk vi vite at 98 000 barn under 18 år lever i fattigdom i Norge. Vi vet at å øke barnetrygden vil få antallet barnefamilier som lever i fattigdom ned.

Etter en rekke avbrytelser av applaus avsluttet Lysbakken talen med et ønske om at valget skal handle om håp i stedet for frykt:

– Vi går til dette valget i troen på at uroen for framtiden ikke trenger å rettes mot minoriteter og folk som har lite, men at vi heller kan stille dem som har makten og pengene til ansvar. At vi blir rikere uten grådighet. At fellesskap fungerer. Vi går til dette valget i troen på at mange vil bruke det til å si fra. Det er tid for forandring i Norge, sa Lysbakken.

Foto: Marius Nyheim.

Les hele talen her: 170317 Lysbakkens tale til SV-landsmøte