SV-lister i 18 nye kommuner

SV stiller lister i 272 kommuner og i alle fylker ved høstens valg. Det betyr at nærmere 90 prosent av Norges befolkning bor i en kommune hvor SV stiller egen liste.

– Vi er veldig fornøyd med at vi stiller lister i 18 kommuner hvor vi ikke hadde liste i 2011. Her har vi nye aktive SVere og flere av disse er folkerike kommuner som Ringerike, Bamble, Notodden og Fræna, hvor det er flere stemmer å hente, sier partisekretær Kari Elisabeth Kaski.

Tallet på SV-lister går ned med 10 fra 282 i valget i 2011. Men på grunn av forskjeller i innbyggertall, dekker vi i 2015 nærmere 90 prosent av Norges befolkning, som er omlag det samme som i 2011. I tillegg til rene SV-lister stiller SV fellesliste med andre partier i 7 kommuner.

– Det har blitt jobbet svært godt de siste månedene, og vi har fått et resultat vi er godt fornøyd med. Selv om vi har litt færre lister enn vi hadde i forrige valg, vil omtrent like mange velgere ha muligheten til å stemme på SVs politikk. Vi har også fått et godt grunnlag for å styrke partiet fram mot 2017, sier Kaski.

I valgkampen vil SV være opptatt av viktige kommunepolitiske saker som berører folks hverdag, innenfor velferd, miljø og likeverd.

– Vi har mange flinke folk på våre lister som nå er klare for en ekstra innsats for at alle innbyggere i kommuner der SV stiller liste skal få best mulig tjenester, sier Kaski.

SV vil ta kampen for mer tid til læring i skolen. Vi vil ta kampen mot kommersialisering av velferd. Og for bedre byluft i storbyene, og for kulturelt mangfold.

For ytterligere spørsmål ta kontakt med:

Kari Elisabeth Kaski, partisekretær, 90990131

Siri Gjørtz, kommunikasjonssjef, 92048949

Oversikt over nye kommuner:

Notodden
Bamle
Froland
Sveio
Selbu
Risør
Ringerike
Odda
Osterøy
Fitjar
Bømlo
Bindal
Lebesby
Bjugn
Stryn
Fræna
Kautokeino
Herøy

Oversikten over de 272 kommunene SV stiller egne liste i finner du her: SV-lister 2015.

I tillegg stiller SV felleslister i følgende 7 kommuner: Ullensaker (m/Rødt), Nøtterøy (m/Rødt), Tjøme (m/Rødt), Kvinneherad (m/Rødt), Midtre Gauldal (m/Rødt), Tydal (m/Ap) og Andøy (Bygdeliste).