SV med på felles forslag mot DLD

Torsdag fremmet SV og resten av DLD-opposisjonen på Stortinget et felles forslag om at Datalagringsdirektivet ikke må innføres i Norge.

– Det er fordi EU-domstolene har sagt en knusende dom både over datalagringsdirektivet og Høyre og Arbeiderpartiets dømmekraft i slike spørsmål.  Det er altfor viktig til å bli avgjort på kammerset av Høyre og Arbeiderpartiet, sier SV-leder Audun Lysbakken.

På et pressetreff i Stortingets vandrehall torsdag morgen presenterte de parlamentariske lederne Audun Lysbakken (SV), Knut Arild Hareide (KrF), Trygve Slagsvold Vedum (Sp), Rasmus Hansson (MDG) og Trine Skei Grande (V) et felles forslag om Datalagringsdirektivet som fremmes i Stortinget samme dag.

Forslaget går ut på at bestemmelsene i Datalagringsdirektivet,  som denne uken ble erklært ugyldig av EU-domstolen, ikke må innføres i Norge. Direktivet innebærer et svært omfattende og særlig alvorlig inngrep i den grunnleggende retten til respekt for privatlivet og til beskyttelse av personopplysninger. EU-domstolen viser til at inngrepet ikke er begrenset til det strengt nødvendige.

Direktivet ble vedtatt av det norske Stortinget i april 2011, med et flertall bestående av Arbeiderpartiet og Høyre og pålegger teleselskaper lagring av såkalte trafikkdata i seks måneder. Det som skal lagres, er opplysninger om hvor og når den enkelte bruker mobiltelefon, sender e-post eller søker på nettet. Innholdet i samtalene skal ikke lagres. Nå krever SV og de andre dld-motstanderne omkamp i saken.

– Nå forlanger vi at saken kommer på bordet i Stortinget, avslutter Lysbakken.