– Ap må gå inn for varig vern av Lofoten

– Ingenting vil glede meg mer enn om Ap tar plass blant de grønne partiene på Stortinget, men da må de vise at de har mer enn ord, sier SV-leder Audun Lysbakken.

Hadia Tajik lovet for noen dager siden at Arbeiderpartiet skal bli «det klart grønneste partiet», og i gårsdagens landsstyremøtetale uttalte Jens Stoltenberg at Norge må heve ambisjonen og overoppfylle også Kyoto 2-avtalen. Signalene fra Ap gleder Lysbakken, men krever at Ap viser at de mener alvor med de grønne løftene.

– Fram til nå har Ap dessverre vært et parti som setter olje foran miljø. Nå må de vise at de vil være med oss å bremse tempoet i oljesektoren, sier Lysbakken.

Alle de grønne partiene på Stortinget har gått inn for varig vern av Lofoten, Vesterålen og Senja. Nå ber Lysbakken Ap følge etter.

– Min klare utfordring til Arbeiderpartiet er at hvis de vil være et grønt parti, så må de sette bremsene på i oljesektoren, stanse åpningen av nye områder, gå kritisk gjennom subsidiene til oljesektoren og ta den utstrakte hånden til miljøpartiene på Stortinget og gå inn for varig vern av Lofoten, Vesterålen og Senja, avslutter Lysbakken.