Stortingsvalgkampen 2021

Kjære valgkampaktivist!

Nå gjelder det! Til høsten skal vi sikre minst to SV-ere inn på stortinget fra Hordaland valgkrets, kaste regjeringen, og trappe opp kampen mot klimaendringer og økende økonomiske forskjeller. Da må vi stå sammen.

På denne siden oppdaterer vi informasjon om hvordan valgkampen skal gjennomføres. Tusen takk for at du viser interesse for å være valgkampaktivist, dette blir bra!

Hvordan organiserer vi oss?

Vi bruker mobiliseringsverktøyet Zetkin gjennom valgkampen. Systemet gjør at vi alle kan få oversikt over hva som skjer i hele lokallaget, noe som er en fordel både for aktivister og organisatorer.

Systemet er satt opp slik at det er sortert i kampanjer: én for ringing, og resten for hver bydel, slik vi samarbeider innenfor og på tvers av bydelsgruppene. Det vil si at Arna og Åsane er samme kampanje, og at Bergenhus er delt inn i Sydneshalvøen og Nordnes, sentrum, og SSSF (Sandviken, Skuteviken, Stølen, og Fjellsiden). Slik skal det være enkelt å se hva som er tilgjengelig av aktivisme der det passer for deg.

Hva gjør jeg?

Hvis du ikke alt har gjort det, er det første du bør gjøre å fylle ut valgkamp-skjemaet for Hordaland valgkrets. Da ser vi at du er interessert i å være med. Hvis du fylte ut medlemsundersøkelsen i vinter, eller har blitt oppringt og svart på spørsmål, trenger du ikke fylle ut noe mer.

Du kan selv gå inn og melde deg på forskjellige aktiviteter direkte i Zetkin, i det som kalles dashboard: zetk.in/dashboard.

Dersom du ikke alt har opprettet bruker gjør du det først på zetk.in/o/vestland-sv. For veiledning om hvordan lage bruker se sv.no/bli-aktivist/. Hvis du alt har opprettet en bruker finner du «campaigns» i Zetkin og registrerer deg på det du vil være med på.

Du kan også åpne hver kampanje direkte:

Ringerne kommer også til å bruke svar på valgkampskjemaet for å ta direkte kontakt basert på hva folk har sagt ja til å være med på.

Hva er de forskjellige aktivitetene?

• Ringe velgere: SV stiller med manus og opplæring, og vi ringer fra kontoret. Vi håper mange blir med på å nå ut til de vi tror har lyst til å stemme SV.
  • Sosiale medier: All interaksjon med det vi deler har direkte påvirkning til hvor mange vi når ut til. Derfor trenger vi at folk står klare til å skape blest om det som legges ut. Vi anbefaler alle som har meldt seg som nettaktivister å melde seg inn i vår facebook-gruppe for nettaktivister her: facebook.com/groups/617474652524817
  • Stands/valgbod/dele ut løpesedler: Det vil si å stå sammen på forskjellige steder og møte velgere og dele ut materiale. Dette er en god måte å nå ut til mange folk på, og de fleste aksjonene ligger allerede ute, men når det dukker opp nye debatter eller ting vi mobiliserer til, legges dette ut i Zetkin fortløpende.
  • Ringe medlemmer: Dette er sånn vi mobiliserer. Trenger vi folk til en aksjon og ikke nok folk har gått inn og registrert seg selv, ringer frivillige rundt basert på aktivitetene folk har sagt seg interessert i. Dette har vi jobbet med i hele vår, og erfaringene er at SV-ere er veldig hyggelige å snakke med. Hvis du selv blir oppringt, husk at de som ringer også er frivillige som bruker tiden sin på deg. Det er ofte minst like raskt å svare en ringer og bli med direkte, som å skulle gå inn selv senere, når du kanskje ikke husker det. For å finne mer informasjon du trenger som ringer, se ressurssiden for ringing. For å få tilgang til å ringe andre, må du ha opplæring i å ringe. Her kan du også ringe hjemmefra.
  • Kohort-aktivist: Har du en venn, et søsken eller en svigerforelder du tror du kan overbevise? Begynn valgkampen med de rundt deg, og overbevis en i kohorten om hvorfor SV må være med på å styre landet de neste fire årene. Enten de bryr seg mest om vindmøller, fagpolitikk eller klassekamp, har du en gyllen anledning til å trekke frem all den gode SV-politikken som angår nettopp det de er mest opptatt av. Send en melding eller ring noen du kjenner og spør om de vil snakke om valget, eller gi beskjed til dine bekjente om at de kan prate med deg om de lurer på noe om SV.
  • Walk and talk: Inviter med deg en kollega, nabo eller venn og ta den politiske praten på gåtur på fjellet eller i byen. Enten de trenger litt eller mye overbevisning, kan du gi dem anledningen til å få svar på spørsmålene sine i hyggelige omgivelser. Dere kan enten sette et overordnet tema for samtalen, eller ta en generell prat om den politiske situasjonen.  Dette er uansett en fin måte å få snakket med folk som vanligvis ikke er så interessert i politisk prat, eller som ønsker en lenger samtale.

Hvor kan jeg lære mer om SVs politikk?

Vi kommer til å arrangere digitale skoleringer med fokus på SVs hovedsaker for valget, hvordan prate med velgere og hvordan drive valgkamp på sosiale medier. Disse legger vi fortløpende ut på sv.no/bergen/hva-skjer/.

I tillegg kan det være greit å ta en titt på disse sidene som inneholder gode ressurser for SVs politikk:

Alle skal ha en trygg og hyggelig valgkamp!

Valgkamp er kjempegøy, men også slitsomt. Jo bedre vi samarbeider, jo lettere blir oppgavene. Det er viktig for oss i Bergen SV at alle får en så positiv som mulig opplevelse av å delta på SV-aktiviteter. Vi oppfordrer derfor alle til å være imøtekommende og hyggelige, bli kjent med hverandre og ta vare på hverandre. Noen har vært med siden SV ble opprettet, andre meldte seg inn tidligere i uken. Noen står på stands et par ganger i måneden, andre flere ganger hver dag. Og alle er ekstremt viktige: vi kan alltid mer enn vi tror.

Hvis noen har noen dårlige opplevelser i valgkampen, eller trenger støtte på noen måte finner dere kontaktinformasjon til styret her: sv.no/bergen/kontakt-bergen-sv/lokallagsstyret/. Vi gleder oss så utrolig mye til å vinne valget med dere!

Del dette Del dette på Facebook Del dette på Twitter